Gewoon Gaan! ... (hopelijk) ook met de bus!

Er is een nieuw plan voor de bussen in onze regio. Het nieuwe plan wordt gefaseerd uitgevoerd. Vorig jaar waren er al heel wat wijzigingen in de ‘Zuiderkempen’: de gemeenten van het arrondissement Turnhout die op de spoorlijn Mol-Geel-Olen-Herentals liggen, en alle gemeenten ten zuiden ervan. Vanaf 6 januari 2025 wijzigt de dienstregeling voor alle gemeenten van het arrondissement Turnhout boven deze spoorlijn: Hoogstraten, Merksplas, Rijkevorsel, Baarle-Hertog, Ravels, Arendonk, Beerse, Vosselaar,  Turnhout, Oud-Turnhout, Lille, Kasterlee, Retie, Dessel en Vorselaar. 

Het nieuwe openbaar vervoerplan is samen met De Lijn en de andere gemeenten binnen de Vervoerregioraad uitgewerkt.  Het plan is opgesteld volgens de principes van 'basisbereikbaarheid', dat wil zeggen dat sterk ingezet moest worden op busverbindingen waar veel reizigers gebruik van maken. Hierbij kan je denken aan de sneldienst van Turnhout naar Antwerpen,de verbinding naar Mol via Oud-Turnhout of de verbinding naar Geel via Kasterlee. Lijnen die minder gebruikt worden, daarentegen, moesten worden afgeschaft. Het gaat hierbij bv. over lijn 431, de busverbinding die onder meer het zuiden van Vosselaar bedient. Bovendien vertrekt 'basisbereikbaarheid' vanuit het principe dat reizigers moeten, kunnen, durven en willen overstappen. Daar waar buslijnen wegvallen, zal men gebruik kunnen maken van de flexbus (bus die je telefonisch of online kan reserveren). Eén van de grote uitdagingen was dat het nieuwe openbaar vervoer-net gerealiseerd moest worden binnen het bestaande, voorziene budget. Het was geen gemakkelijke puzzel om te leggen. Het nieuwe net had dus zeker voordelen, maar ook heel wat nadelen. 

MAAR...omwille van een tekort aan personeel, een verouderd voertuigenpark en de vertraging van de instroom van nieuwe bussen, kan het nieuwe openbaar vervoerplan echter niet uitgevoerd worden. Vandaag merken we al dat vaak busritten geschrapt worden, maar dit gebeurt ad hoc. Je weet dus niet op voorhand of je bus zal rijden of niet. Dit is erg vervelend, want als reiziger reken je uiteraard op je bus. De Lijn heeft daarom de keuze gemaakt om busritten te schrappen tot wanneer er voldoende chauffeurs en bussen zijn. Zo kan er volgens De Lijn voor gezorgd worden dat alle ritten die in de routeplanner staan, effectief ook gereden worden.

Enkele voorbeelden: 

  • De sneldienst van Turnhout naar Antwerpen krijgt voorlopig niet de beloofde upgrade. In tegendeel: de sneldienst die via Vlimmeren en Wechelderzande rijdt, zal nog maar enkele ritten 's morgens en enkele ritten 's avonds rijden.  
  • Voor gemeente Kasterlee betekent dit concreet dat één of meerdere ritten van lijn 49 naar Turnhout of Geel tijdelijk geschrapt worden en voor diezelfde buslijn de voorziene uitbreiding van een 30 minuten-frequentie naar een 15 minuten-frequentie in de spitsmomenten op weekdagen momenteel nog niet kan worden ingevoerd.
  • Hetzelfde voor Oud-Turnhout: één of meerdere ritten van lijn 47 naar Turnhout of Mol wordt geschrapt, ten opzichte van het huidig aanbod.

Deze aanpassingen zullen ingevoerd worden vanaf 6 januari.

We begrijpen dat de betrouwbaarheid belangrijk is, maar we vrezen dat in plaats van een beter en sterker netwerk, we in de praktijk door het schrappen van ritten echter voor de invoering van een zwakker aanbod van De Lijn staan. De lokale besturen van Kordia ijveren er dan ook voor om zo snel mogelijk:

  • snelbus 415 (Beerse/Gierle) en 416 (Vlimmeren/Wechelderzande/Lille) te laten rijden zoals voorzien in het OV-plan;
  • voor de lijnen naar Geel en naar Mol minimaal de bestaande dienstverlening van 2024 te behouden;
  • zo snel mogelijk de dienstverlening van snelbus X41 op het beloofde niveau te brengen;
  • ritten die een impact hebben op de schoolgaande jeugd te behouden;
  • duidelijkheid te geven over wanneer het nieuwe OV-plan volledig uitgerold zal worden.

 

Meer info over het mobiliteitsplan?

Contacteer ons

Contact